Concert 31 januari

Erika Waardenburg (harp)

Gert Muts (orgel)

 

Programma

1. Versetten in g                                                        Domenico Zipoli                                        1688-1726

 

2. Sonate nr. VI in c                                                   Giovanni Battista Pescetti                       1704-1776

    - Allegro man non presto

    - Moderato

    - Presto

 

3. Suite in c                                                                Georg Friedrich Händel                           1685-1759

    - Allemande 

    - Courante

    - Sarabande

    - Chaconne

 

4. Three Improvisatons, op. 10                                  William Mathias                                          1934-1992

 

5. Basso ostinato (1992)                                            Dick Koomans                                             geb. 1957

 

6. Aria in Classic Style                                               Marcel Grandjany                                       1891-1975

 

Recentie  Soester Courant woensdag 3 februari 2010

 

Swingen in De Open Hof met Gert Muts

Zondagmiddag werd het eerste concert van de dertiende serie Zondagmiddagconcerten met als ondertitel ‘Orgel met’ gegeven. De musici, Erika Waardenburg, harpist, en Gert Muts, organist, hadden met zorg een niet-alledaags programma samengesteld met werken, speciaal voor het instrument geschreven of aangepast in samenspel met elkaar. In hun opzet zijn zij geheel geslaagd.

De gevallen sneeuw bleek geen belemmering het concert in De Open Hof te bezoeken. Ruim 140 bezoekers werden vergast op composities vanuit de zeventiende eeuw tot heden met vooral werken die nog nooit in De Open Hof hebben geklonken.

Als eerste werd een orgelwerk in delen, te gebruiken in de viering van de Heilige Mis, uitgevoerd van de in Toscane geboren en in Argentinië gewerkt hebbende jezuiet-musicus Domenico Zipoli. Het was met name Erika Waardenburg, die deze muziek goed had geanaliseerd, waardoor de compositie een meerwaarde kreeg door de vele klankmogelijkheden die het instrument harp in zich heeft. Gert Muts bleek ondanks de altijd wat rechtlijnige klank, het orgel eigen, een waardig tegenspeler. Een goed gekozen eerste werk voor een veelbelovend programma.

Van Pescetti, organist en klavecinist in Venetië in de achttiende eeuw, speelde Erika Waardenburg de zesde Sonate in c voor klavecimbel. Met grote muzikale zeggingskracht

werd ook dit werk een meerwaarde gegeven, nog extra geaccentueerd door het wel zeer virtuoze spel. Zo werd de compositie waarvan er destijds dertien in een dozijn gingen, muziek van een hogere orde, aanleiding tot een spontaan applaus.

In samenspel met Gert Muts stond van Händel de Suite in c voor twee toetsinstrumenten op de lessenaars. Van dit werk, waarvan slechts de eerste partij is bewaard gebleven, is in de jaren zestig van de vorige eeuw een uitgave verschenen met een tweede partij, in stijl gecombineerd met de eerste, waardoor er een waardevolle compositie ontstond. Aan Erika de eer de originele parij te vertolken, aan Gert Muts de taak haar te volgen.

Hier waren problemen te overwinnen: Erika kon met de harp de muziek laten klinken als muziek uit latere tijd, met agogische en dynamische effecten, Gert Muts moest haar volgen met een orgel, star van toon en in klank moeilijk aan te passen. Door de beperkte omvang van het orgel bleek de registerkeuze niet steeds gelukkig, maar meer mogelijkheden bleek het instrument niet in zich te hebben. Het werd evenwel een boeiend onderdeel van het programma, waar met name het derde deel van de Suite, de Sarabande, de luisteraars deed verstillen. Er werd zelfs niet hinderlijk gehoest!

Het eerste succesnummer van het concert waren de Three Improvisations opus 10 van Mathias, Engels componist in de vorige eeuw. Van de harp bleef geen snaar onberoerd, klonk het pianissimo maar vooral ook het forte weldadig muzikaal in de oren. Drie korte werken, speciaal voor het instrument gedacht, uiterst virtuoos vertolkt door een harpist die mondiaal van zich doet spreken.

Daarna was het de beurt aan Gert Muts om zijn kunnen te tonen. Op de lessenaar de muziek van het Basso Ostinato van de in 1957 geboren organist-componist-orgelbouwer Dick Koomans. Koomans, zef een begenadigd organist, schreef een in jazzy-style geschreven werk op een steeds weerkerend thema. Om dit werk uit te voeren moet je als organist meer in je mars hebben dan het spelen van alleen kerkmuziek. Gert Muts ging er eens voor zitten, deed het orgel swingen, maakte muziek zoals nog nooit in De Open Hof heeft geklonken en oogstte hiermee aan daverend applaus al voor de orgelklank was verstorven.

Na zo veel muzikale opwinding bleek de tijd gekomen toch weer wat tot rust te komen. Dit werd mede mogelijk gemaakt door het laatste werk, de Aria in Classic Style van Marcel Grandjany, die deze muziek schreef in de vorige eeuw. Het bleek qua compositie zeker geen hemelbestormend hoogtepunt, maar juist uitnemend geschikt om het concert van de zondagmiddag mee af te sluiten: virtuoze arpeggio’s en verstilde momenten in een zorgvuldig gekozen afwisseling.

Een voortreffelijk concert, een veelbelovend begin van een serie, in 2010 op steeds de laatste zondagmiddag van de maand tm. augustus.

Op het uitgereikte programma staan ook de overige concerten vermeld. Het hoge niveau van musiceren moet wel de aanleiding zijn de concertdata in de agenda te noteren.

Op 28 februari aanstaande musiceert de panfluitist Matthijs Koene in samenspel met de huisorganist van De Open Hof. Gezien de roem die de panfluitist al heeft geoogst met de concerten over de gehele wereld, valt zeker te overwegen deze zondagmiddag te reserveren voor het concertbezoek in De Open Hof.

Wijnand Huisman