concert 27 juli 2008

Les Doits Parlans

Arno Rog orgel, Josée Zuiver cornetto en blokfluit, Hans Mons alt- en basdulciaan

 

Programma 'Doulce memoire'

1.
- Doulce memoire (3-stemmig) Diego Ortiz 1510 -1570
- Doulce memoire (var. voor basdulciaan)
- Doulce memoire (var. voor blokfluit)
- O felice occhi miei (3-stemmig)
- O felice occhi miei (var. voor cornetto)

2.
- Capriccio cromatico (orgel) Tarquinio Merula
1594 – ca. 1665

- Quam Pulcra es (cornetto, altdulciaan, orgel) Giovanni Paolo Cima ca. 1570 - 1622
- Exaudi (cornetto, altdulciaan, orgel)
- Sonate in d (cornetto, basdulciaan, orgel)

3.
- Toccata sesta, per l'organo Girolamo Frescobaldi 1583 - 1643

sopra i pedali e senza (orgel)
- Canzon VI (cornetto, basdulciaan, orgel)
- Canzon V (cornetto, orgel)
- Canzon III (basdulciaan, orgel)
- La Bernardinia (blokfluit, basdulciaan, orgel)

 

Het ensemble Les Doits Parlans biedt u een programma aan met muziek uit Italië en Spanje rond 1600, getiteld 'Doulce memoire'.

Muziek voor instrumentale ensembles was in de 16e eeuw sterk in opkomst. Er werden instrumenten gebruikt die we nu niet of nauwelijks meer kennen. De cornetto of zink is een houten blaasinstrument, met vingergaten als een blokfluit maar aangeblazen door middel van een klein trompetmondstuk. In Italië was de cornetto destijds razend populair, de bespelers waren toen de best betaalde musici! In Spanje was een ander blaasinstrument heel belangrijk: de dulciaan. Dit instrument is de voorloper van de fagot en wordt via een dubbelriet aangeblazen. Er zijn 'families' gebouwd van sopraan tot contrabas.

Op het programma staan stukken van Frescobaldi en Cima, vroege voorbeelden van ééndelige instrumentale sonates, ontstaan uit canzones. Een geliefd genre in de Renaissance waren instrumentale variaties. Diego Ortiz schreef verscheidene virtuoze bewerkingen op in die tijd bekende melodieën zoals Doulce memoire. U hoort zowel variaties voor een basinstrument (uitgevoerd op de basdulciaan) als variaties voor de bovenstem, gespeeld op blokfluit. Verder zullen composities worden uitgevoerd van o.a. Castello, Fontana en Guerrero en enkele orgelwerken uit dezelfde periode.

 

Les Doits Parlans is opgericht in 1989 en bestaat uit Josée Zuiver, blokfluit en cornetto; Hans Mons, dulciaan en Arno Rog, orgel. Het ensemble legt zich toe op muziek uit de renaissance en de vroege barok, de periode van ca 1500 tot 1650. De naam van het ensemble is ontleend aan een traktaat van de Duitse componist Mattheson. De instrumenten waarop gespeeld wordt waren ook in gebruik in de 16e en 17e eeuw: blokfluit, cornetto, dulciaan en orgel.

Josée Zuiver studeerde blokfluit aan het Hilversums Conservatorium bij Nel Brandenburg en Bertho Driever (een van de leden van het Amsterdam Loeki Stardust kwartet). Zij voltooide in 1992 de studie Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Naast blokfluit speelt zij cornetto en volgde lessen bij o.a. Bruce Dickey, Ian Harrisson en William Dongois. Zij speelt in diverse ensembles voor oude muziek en is daarnaast werkzaam als organisator in de kunstensector.

Hans Mons studeerde dulciaan en pommer bij Marilyn Boenau en Renate Hildebrand. Hij nam deel aan masterclasses met o.a. Catharina Arfken, Joseph Borras en Ian Harrison. Hij speelt in diverse ensembles voor oude muziek en werkte als dulciaanspeler mee aan uitvoeringen met diverse koren.

Hij is eigenaar van de dulciaan website www.dulcians.org.

Arno Rog studeerde zowel kerkorgel als Hammondorgel aan het Hilversums Conservatorium. Sinds zijn afstuderen in 1989 is hij aktief als begeleider van oude muziek, organist en koordirigent. Ook heeft hij enkele solo-optredens op zijn naam staan als theaterorganist in diverse Nederlanse theaters en voor de radio. Sinds zijn studietijd speelt hij samen met Josée Zuiver in ensembles voor oude muziek, o.a. in het Holland Festival Oude Muziek. Arno Rog is als cantor verbonden aan de Regenboogkerk in Hilversum.

impressie van het concert (foto: T.R)