Concert 26 augustus 2007

 

   

Tjalling Roosjen en Jean Telder  – vierhandig orgel en twee klavecimbels

 

Jubileumconcert: Tien jaar concerten in De Open Hof

 

 1. vierhandig orgel

Toccata Athalanta a 8                                                 Aurelio Bonelli                        ca 1569 - 1620

 

2.  twee klavecimbels

Uit: King Arthur, Z.628                                                Henry Purcell                          1659 - 1695 

-         Chaconne                                                                                               

-         Second Air                                                   arr. Pierre Gouin                      2005           

 

3. vierhandig orgel

Concerto dell’Ill.mo Principe Giovanni Ernesto,          Johann Ernst - Prinz Von         

appropriato all’organo a quattro mani,                         Sachsen-Weimar

arr.  Maurizio Machella                                                                                               1696 - 1715          

 

4. Jean Telder, orgel                                                              

Preludium en Fuga in C, BWV 545                              Johann Sebastian Bach         1685 -1750

 

5. Tjalling Roosjen, klavecimbel                                             

Uit : L’Art de toucher le Clavecin                                  Francois Couperin                 1668 -1733       

-         Second Prélude                                                         

-         Troisième Prélude

-         Septième Prélude

 

6. twee klavecimbels

Uit : Pièces de clavecin, troisième livre, Ordre XV        Francois Couperin                  

-         Muséte de Choisi                                                       

-         Muséte de Taverni

 

7. klavecimbel en orgel

Sonata in F                                                                    Gaetano Piazza                    1735 - 1815

 

8. twee klavecimbels

Konzert in a moll                                                            Johann Ludwig Krebs           1713 - 1780      

     -        (Allegro)                                                                  

-         Affettuoso

-         Allegro                                                                      

 

De beide klavecimbels werden welwillend ter beschikking gesteld door Fred Bettenhausen,

klavecimbelbouwer te Haarlem.

 

Wij nodigen u van harte uit na het concert met de Werkgroep Concerten van De Open Hof het glas te heffen op het tweede lustrum van deze concertserie.

 

 

Toelichting

Tien jaar concerten in De Open Hof, sinds de bouw van het Nijsse-orgel in 1997. Met de formule  ‘orgel-plus’ heeft de trouwe bezoeker een keur aan organisten en samenwerkende vocalisten en instrumentalisten de revue zien passeren, van grote namen in orgelland tot jong en aanstormend talent.

De Werkgroep Zondagmiddagconcerten De Open Hof heeft voor dit jubileumprogramma zich verzekerd van de medewerking van Jean Telder: zonder hem zou de verbouwing van de kerkzaal in 1994 esthetisch en akoestisch niet zo gunstig uitgevallen zijn. Dankzij zijn adviezen en persoonlijke inzet beschikt de kerk over een orgel dat in den lande alom geprezen wordt.

 

Telder en Roosjen openen het programma met een werk van Bonelli, een in Italië door Liuwe Tamminga herontdekt werk voor twee orgels. In de zuidelijke landen treft men in grotere kerken, naast het hoofdorgel, veelal twee kleinere koororgels nabij het altaar, die – naar de zijde van de kerk waar de bijbel gelezen werd – Evangelieorgel en Epistelorgel genoemd werden. Vertolking op één orgel met twee klavieren behoort ook tot de mogelijkheden.

 

Purcell

 De beide delen uit ‘King Arthur’ van Purcell zijn een transcriptie van orkestpartijen uit deze opera, via internet beschikbaar tot ons gekomen in een bewerking voor twee klavecimbels. De opera verscheen in de zomer van 1691 en heeft als ondertitel ‘The British Worthy’. In vijf akten wordt de strijd tussen de Saksen en de Britten verhaald. Het libretto is van John Dryden.

 

Het vierhandig werk naar het Concerto van  Johann Ernst, Prinz von Sachsen-Weimar, is een bekend speels werk. De prins verzorgde een eigen uitgave voor klavecimbel, waar deze transcriptie van  de Italiaan Machella  van is afgeleid. Onder orgelliefhebbers is bekender de bewerking voor orgel van Johann Sebastian Bach (BWV 595). De bewerking voor vierhandig orgel wordt gespeeld  in een lichte registratie.

 

  Bach

Vervolgens speelt Jean Telder, Bach’s compacte Preludium en Fuga in C, BWV 545. Er is tevens een andere versie bekend, waarin tussen de beide delen het Trio BWV 529 klinkt, ook bekend als langzaam deel in één van de triosonates, welke  Bach schreef voor zijn zoon Wilhelm Friedemann.

 

Dan wordt de aandacht verlegd naar François Couperin, bijgenaamd “Le Grand”. Zijn acht Préludes uit ‘L’Art de toucher le Clavecin’ zijn onbetwiste meesterwerken. Zij werden door Couperin met een uitvoerige toelichting uitgegeven; hij beschrijft de positie van het lichaam, versieringen, vingerzettingen en zo komen de Préludes, oplopend in moeilijkheidsgraad, met alle aanwijzingen aan bod. De klaveciniste Marieke Spaans, die in 1999 in onze serie speelde en momenteel werkzaam is in Duitsland, schreef een interessante vertaling met eigen commentaar op haar eigen website www.clavecimbel.com/nl/

 

  Couperin

Couperin’s beide Musétes zijn speelse werken uit de vijftiende suite (Ordre). De twee klavecinisten spelen in de linkerhand een doorgaande ‘bourdon-bas’, bestaande uit grondtoon, kwint en octaaf. In de rechterhand ‘achtervolgen’zij elkaar met imitatorisch spel.

 

De Sonata van Piazza is een lichtvoetig eendelig werk, oorspronkelijk geschreven voor twee orgels, maar vandaag uitgevoerd op orgel en klavecimbel, een keuze, die gezien de historische muziekpraktijk, goed te verdedigen is.

 

Krebs

 Het concert van Krebs, door Telder en Roosjen in het verleden veelvuldig uitgevoerd, is een virtuoos werk van Bach’s lievelingsleerling. Net als bij zijn leermeester ‘jagen’de stemmen achter elkaar aan en spelen het spel van vraag en antwoord. Het is een degelijk en volwassen werk, waarmee het tweede lustrum van de zondagmiddagconcerten in Soest  feestelijk wordt afgesloten. Wij zullen na afloop gaarne met u het glas heffen om te toasten op een nieuwe series concerten in het volgend seizoen en de daarop volgende jaren. Proost!!